Optymalizacja SEO i pozycjonowanie stron w Google na CMS
Projektowanie strony internetowej oraz optymalizowanie jej pod kątem wyszukiwarek i internautów nie jest prostym zadaniem. Niewątpliwie takie działania wymagają poświęcenia oraz czasu ze strony osób zajmujących się nimi. Dzięki optymalizacji SEO można jednak osiągnąć wymarzoną pozycję w wynikach wyszukiwania, co zagwarantuje zwiększenie widoczności konkretnej witryny. Warto użyć do tego zadania CMS-u. Aby dowiedzieć się więcej na temat tego, jak skutecznie pozycjonować stronę i od czego zacząć, dobrze byłoby zastanowić się najpierw, czym właściwie jest CMS.
CMS, z angielskiego Content Management System, to system zarządzania treścią, czyli strona internetowa posiadająca panel administracyjny, który pozwala na samodzielne i bezpłatne zmienianie danej treści bez konieczności znajomości programowania. Jednym z najpopularniejszych systemów CMS jest Joomla. Dzięki niej strony www firm czy blogi staną się przyjazne dla wyszukiwarek, a w konsekwencji tego zwiększy się ruch użytkowników na tych witrynach, co prowadzi do uzyskania większej rozpoznawalności danej marki.
Joomla jest to darmowy (open-source) system zarządzania treścią CMS. Nie trzeba więc ponosić kosztów związanych z drogim i komercyjnym oprogramowaniem, a większość dostępnych komponentów także jest bezpłatna. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania użytkownicy nie muszą posiadać konkretnych umiejętności z zakresu programowania. Zmian na stronie dokonuje się bowiem w łatwy sposób, a treści są dynamiczne i można je zmieniać w dowolnym momencie. Wszystkie funkcje, takie jak tworzenie, edycja oraz publikowanie można kontrolować za pomocą jednego interfejsu - Panelu administratora.
Joomla posiada wiele rozszerzeń, modułów oraz wtyczek. Dzięki temu można dowolnie rozszerzać funkcjonalność ego CMS-u i dostosowywać ją do swoich celów. System ten został pobrany już ponad 75 milionów razy, a jego popularność cały czas rośnie, gdyż jest on wykorzystywany na całym świecie przez tysiące ludzi, firm i organizacji jako narzędzie służące do sprawnego i wygodnego zarządzania witrynami i serwisami internetowymi. Joomla jest więc kompletnym i bogatym zestawem narzędzi służących do wygodnego i szybkiego zarządzania treścią stron www. Pozwala na publikację dowolnych treści, czyli tekstów, zdjęć, grafik, dokumentów i multimediów. Nieprzerwany i dynamiczny rozwój stawia ten system w czołówce najpopularniejszych CMS-ów na świecie.
Niewątpliwie najważniejszymi korzyściami wynikającymi z użytkowania tego systemu są:
Joomla jest więc wszechstronnym CMS-em, który można wykorzystywać praktycznie w każdej branży. System ten charakteryzuje się łatwością w użytkowaniu i nie sprawi trudności nawet niedoświadczonym osobom. Warto również pokreślić, że wiele firm i przedsiębiorstw zna ten system, o czym świadczy jego popularność.
Dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO oraz wyników wyszukiwania witryna jest jednym z podstawowych warunków pozyskania nowych potencjalnych klientów dla danej firmy oraz sklepu internetowego. Wystarczy zainstalować kilka odpowiednich wtyczek, aby zauważalnie zwiększyć szansę strony na znalezienie się w pierwszych lokatach wyników wyszukiwania.
System CMS Joomla został zbudowany z myślą o małych oraz średnich tronach internetowych. Joomla posiada wiele dostępnych rozszerzeń, w tym wtyczek SEO pomocnych w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Aktualna wersja Joomla posiada wiele opcji umożliwiających poprawę pozycjonowania SEO, czyli bardzo ważnego elementu marketingu internetowego.
Administratorzy stron zbudowanych na CMS-ie Joomla, czyli jednym z popularniejszych skryptów służących do budowy witryn, są w dość korzystnej sytuacji. Joomla chwalona jest bowiem przez pozycjonerów, gdyż sama w sobie nie jest uciążliwa pod kątem SEO. Nie duplikuje treści, jest użyteczna oraz łatwa w obsłudze. Jednak każdy skrypt można opcjonalnie zaopatrzyć w specjalne pluginy SEO. Takie dodatki warto zainstalować i skonfigurować na własnym skrypcie Joomla. Do najpopularniejszych pod względem SEO wtyczek do Joomli należą:
Dynamic XML Sitemap for Google – dodatek ten buduje i aktualizuje plik sitemap.xml, czyli mapę strony oraz zgłasza dla robota Google nowe treści. Jego działanie jest przydatne w przypadku pojawienia się na stronie nowego wpisu, gdyż link jest dodawany do mapy strony, a skrypt sam zgłasza aktualizację dla robota Google. Plugin szczególnie polecany jest więc autorom blogów tematycznych.
Header Tags – wtyczka ta ułatwia administrację nagłówkami na stronie oraz na podstronach. Dodatek Header Tags autorstwa umożliwia bowiem konwersję tytułów artykułów tworzonych w Joomla z nagłówka poziomu drugiego H2 na nagłówek poziomu H1 oraz kontrolę nad nagłówkami od poziomu H1 do H6 zarówno w artykułach, jak i komponentach. Opcje podstawowe pozwalają na wyłącznie zamiany nagłówków na wskazanych przez użytkownika stronach, co ma wpływ na SEO - pozycjonowanie stron internetowych.
Canonical URL Module – dodatek ten dba o poprawne ustawienie atrybutu canonical na stronie. Jest bardzo przydatny, gdy portal pobiera treści w obrębie domeny. Dzięki ustawionemu canonicalowi algorytm wie, który tekst jest oryginalny, a który został zapożyczony.
sh404SEF – jest to doskonała wtyczka pozwalająca w prosty oraz darmowy sposób zarządzać tytułami stron oraz podstron. Plugin ten zmienia format adresu URL Joomla na przyjazny dla użytkownika oraz usuwa zduplikowane adresy URL, będące typowym problem związanym z witrynami. Dzięki sh404SEF z łatwością dostosować można tytuł oraz opis strony za pomocą aktualizacji zbiorczej.
JCH Optimize – wtyczka ta przyspieszająca działanie strony oraz ułatwia przeglądanie portali zbudowanych na Joomli, co powoduje zwiększenie wygody użytkowników oraz korzystnie wpływa na ruch w witrynie i ranking Google. Plugin JCH Optimize łączy bowiem pliki javascript i css, bądź też umieszcza je na końcu strony w celu zoptymalizowania pobierania.
Strony www po instalacji Joomli nie są od razu dobrze zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i robotów sieciowych. Istnieje wiele domyślnych ustawień blokujących botom dostęp do indeksacji ważnych elementów witryny. Już od początku istnienia strony internetowej należy więc skutecznie walczyć o wysokie pozycje słów kluczowych oraz pozyskiwać konwertujący ruch. Przeprowadzenie odpowiedniej optymalizacji pod kątem pozycjonowania wymaga więc zwrócenia uwagi na następujące elementy:
Adresy URL – CMS Joomla pozwala ustawić SEF URL, czyli adres URL przyjazny dla SEO. Na wstępie można więc wybrać optymalizację adresów wszystkich podstroi danej witryny, dzięki czemu uniknie się dopisywania do adresów URL niezrozumiałych ciągów znaków, ciężkich do zapamiętania. Adres będzie generowany na podstawie tytułu strony lub jej nazwy w menu, jeśli jest ona do niego podpięta.
Meta description – Joomla daje możliwość wyboru globalnej optymalizacji meta decription lub indywidualnej optymalizacji description na każdej podstronie. Pierwsza opcja wiąże się ze sporą ilością pracy, gdyż do każdej nowo utworzonej strony automatycznie dodawany będzie jeden, wcześniej wybrany opis. To rozwiązanie nie jest jednak przyjazne dla pozycjonowania. Google oficjalnie zaleca bowiem stosowanie opisów dostosowanych do konkretnej podstrony, bądź całkowitą rezygnację z opisów. Pod kątem pozycjonowania stron w Google lepiej wypada więc strona, która pozwoli wyszukiwarce na automatyczne generowania description na podstawie treści witryny, niż ta, która duplikuje description pomiędzy podstronami.
Najlepszą opcją jest skorzystanie z okienka description, dostępnego na poziomie zarządzania artykułu. Description samo w sobie nie stanowi czynnika rankingowego, jednak w pośredni sposób wpływa na pozycjonowanie strony (SEO). Jego treść decyduje o tym, czy użytkownik odwiedzi witrynę i czy spełni ona jego oczekiwania. Dobry opis pozwala osiągać stronie wysoki CTR, który jest już czynnikiem rankingowym.
Meta title – dokonując optymalizacji Joomli znajdziemy możliwość personalizacji meta title na poziomie zarządzania artykułem. Znajduje się ona w opcjach. W działaniu tym watro uwzględnić porady Google odnoszące się do tego elementu, a mianowicie:
Struktura strony – budowę strony warto zaplanować przed stworzniem treści. Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) działających na Joomli wymaga dobrego ustrukturyzowania treści strony. Istotne jest określenie zależności podstron, czyli zhierarchizowanie ich od najważniejszej strony głównej do stron najniższego rzędu. Warto zapamiętać, iż zaleca się unikanie zbyt głębokiego osadzania podstron.
Nieodłącznym elementem prowadzonych działań SEO jest analiza ruchu na danej witrynie. Bez niej ciężko jest bowiem określić, czy wykonywane optymalizacje przynoszą efekty. Dla założycieli stron internetowych ważna powinna być informacja na temat aktualnej liczby użytkowników czy też wykonywanych przez nich kliknięć. Takie dane można sprawdzić w panelu Analytics. Jedną z opcji śledzenia tych miar jest więc połączenie Joomli z systemem Google Analytics.
Google Analytics – jest to systemem darmowych statystyk zbierający dane na temat użytkowników odwiedzających daną stronę www. Zestawienie takich danych można oglądać w formie gotowych, rozbudowanych raportów, bądź też takich stworzonych przez osobę pozycjonującą. Google Analytics pozwala przeanalizować ruch na stronie pod różnymi aspektami. Google Analytics jest więc rozbudowanym narzędziem służącym do analizy stron. Analityka internetowa oraz bardziej zyskuje na wartości, dlatego warto uruchomić to narzędzie w Joomli. Dzięki temu uzyskamy informacje ułatwiające poznanie odbiorców witryny, ich preferencji oraz zachowań.
Przykładowe dane zbierane na temat użytkowników podczas analizy ruchu na stronie www to:
sposób, w jaki trafili na daną witrynę - poprzez wyszukiwarkę, odesłanie z innej strony, czy bezpośrednio wpisując ręcznie adres w przeglądarce;
miejsce, w którym fizycznie przebywali – czyli konkretne państwo, miasto i region;
rodzaj oprogramowania, z którego korzystają – czyli system operacyjny, przeglądarka oraz rodzaj urządzenia;
ich zachowanie na stronie – czyli jak długo przebywali na danej podstronie i ile podstron odwiedzili.
Wszystkie te informacje po przeanalizowaniu i zinterpretowaniu pomagają w dostosowaniu strony internetowej oraz w aktualizacji jej zawartości do potrzeb internautów. Dzięki narzędziu Google Analytics można dowiedzieć się wielu przydatnych informacji o użytkownikach, m.in. tego, czy znaleźli na witrynie to, czego oczekiwali. Do zalet wynikających z korzystania z Google Analytcs należą więc:
możliwość przeprowadzenia analizy kondycji strony internetowej, czyli szybkości wczytywania strony i analizy treści;
określenie skąd pochodzą osoby odwiedzające stronę internetową, czyli zapoznanie się z danymi demograficznymi;
zapoznanie się ze statystyką odwiedzin, czyli sprecyzowanie liczby osób odwiedzających stronę w określonym czasie i dokonujących konwersji, czyli zakupu, zapisania się na newsletter;
zdobycie informacje o tym zachowaniach użytkowników.
Śledzenie wskaźników na stronie jest niezbędne do prawidłowego zarządzania witryną działającą w oparciu i CMS Joomla. Współczesny marketing opiera się na danych statystycznych, aby więc skutecznie prowadzić działania związane z pozycjonowaniem, należy posiadać dostęp do aktualnych informacji.
Kolejnym całkowicie darmowym narzędziem ułatwiającym analizę prowadzonych działań właścicielom witryn internetowych czy e-sklepów jest Google Search Console. Jest ono pomocne w optymalizowaniu stron, a więc w osiągnięciu przez nie wysokiej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania.
Tworząc strategię pozycjonowania serwisu warto więc opierać się na Google Search Console monitorować rzeczywisty stan witryny.
Google Search Console − to zestaw narzędzi stworzonych do monitorowania stron www. Cieszy się on dużą popularnością wśród osób zajmujących się SEO oraz marketingiem internetowym stron. Za pomocą GSC można sprawdzić:
jak roboty Google indeksują treść witryny;
czy Google nałożyło na serwis kary ręczne;
jak wygląda profil linkowy strony www;
jak Google widzi konkretną stronę.
Do korzyści wynikających z zainstalowania Search Console od Google niewątpliwie należą:
Dzięki temu narzędziu strona www będzie wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania oraz będzie można ją monitorować po dokonaniu instalacji Search Console. Dzięki temu wszystkie ważne informacje będą znajdowały się w jednym miejscu, co ułatwi ich analizę.
Joomla jest właściwym wyborem dla osób początkujących, jak i zaawansowanych w pozycjonowaniu. Skrypt jest darmowy, posiada wiele wtyczek, modułów i szablonów oraz cechuje się dobrym wsparciem technicznym. Nie bez powodu jest przecież tak popularny w naszym kraju. Joomla szczególnie polecana jest dla stron multimedialnych i posiadających dużą ilość treści, gdyż wtedy może pokazać pełen wachlarz swoich możliwości
Proces pozycjonowania jest bardzo złożony i często przeplata się z innymi metodami pozyskiwania potencjalnych użytkowników. Zawarte w tym artykule porady SEO powinny zostać przeanalizowane oraz zapamiętane przez osobę, która chce wypromować swoją firmę i markę w Internecie.Za działania związane z pozycjonowaniem można zabrać się samemu, co wiąże się z oszczędnością budżetu strony.
Warto jednak pamiętać, że algorytmy Google stale się zmieniają, a pozycjonowanie stron internetowych jest czasochłonne i wymaga posiadania ogromnej wiedzy oraz doświadczenia. Pomocne jest więc znalezienie dobrej agencji SEO lub specjalisty do spraw pozycjonowania, co pozwoli uzyskać najlepsze efekty oraz sprawi, że optymalizacje SEO zostaną wykonane profesjonalnie oraz na najwyższym poziomie.
Zobacz jakie wyniki może dać skuteczne pozycjonowanie stron internetowych i skonsultuj temat swojej strony www ze Specjalistą SEO / SEM na pozycjonowanie
Jeśli szukasz skutecznego pozycjonowania stron internetowych, pozycjonowania firm, pozycjonowania lokalnego lub pozycjonowania sklepów internetowych, dobrze trafiłeś! Na stronie www pod adresem https://www.sempire.pl/pozycjonowanie-stron.html znajduje się oferta na pozycjonowanie stron. Poprawimy Twoją widoczność w wyszukiwarce Google, zwiększymy ruch na stronie oraz Twoje zyski. Do swoich usług świadczonych dla firm oferujemy: analizę i dobór słów kluczowych, optymalizację stron, optymalizację treści, content marketing, link building, stronę przyjazną wyszukiwarkom, optymalizację meta tagów, title i description, przyjazne adresy URL, optymalizację nagłówków H1, H2, H3, optymalizację grafik, wdrożenie danych strukturalnych, optymalizację nawigacji wewnętrznej i zewnętrznej, konfigurację robots.txt, wgranie mapy strony, zapewnienie właściwej indeksacji strony, zbadanie prędkość ładowania strony, sprawdzenie responsywności strony, optymalizację nagłówków HTTP, optymalizację przekierowań, zainstalowanie oraz konfigurację narzędzi Google Search Console i Google Analytics oraz założenie profilu firmy w Google.